Εκτύπωση

Θα ξεκινήσω τις σκέψεις μου, με τα λόγια του Θ.Κολοκοτρώνη: <<Ο κόσμος μάς έλεγε τρελούς. Ημείς, αν δεν είμεθα τρελοί, δεν εκάναμε την επανάσταση>>.

Είναι γεγονός πως ένα μικρό έθνος, υποταγμένο στην οθωμανική αυτοκρατορία από το 1453, βρήκε τα ψυχικά αποθέματα να ξεσηκωθεί και τελικά να αποτινάξει τον τούρκικο ζυγό. Βέβαια, δεν πρέπει να μας διαφεύγει πως για να φτάσουμε στη μέρα της εξέγερσης του 1821, έγιναν 124 προσπάθειες ένοπλης αντίστασης σε αρκετές περιοχές της πατρίδας μας, με σημαντικότατες σε συμμετοχή, του Λάμπρου Κατσώνη, του Διονυσίου Φιλοσόφου στα Γιάννενα και των Σουλιωτών κατά του Αλή Πασά. Το επιστέγασμα των προσπαθειών, ήταν η δημιουργία της Φιλικής Εταιρείας (1814) στην Οδησσό, από τους Εμ.Ξάνθο, Αθ. Τσακάλωφ και Ν. Σκουφά, Αυτή η οργάνωση, μέσα από άκρα μυστικότητα και διαπνεόμενη από υψηλό εθνικό φρόνημα, κατάφερε να μυήσει, ένα μεγάλο τμήμα των μετέπειτα αγωνιστών, όπως και του Κολοκοτρώνη και να εξοπλίσει τους άοπλους Έλληνες. Η μεταφορά της έδρας στην Κωνσταντινούπολη, βοήθησε στην ενίσχυση της προετοιμασίας του αγώνα, γιατί ο ευπατρίδης μεγαλέμπορoς Παναγιώτης Σέκερης που πήρε τη θέση του θανόντος Ν. Σκουφά, στήριξε οικονομικά τους σκοπούς της Εταιρείας. 

Μέσα σ'αυτό το κλίμα, ανατίθεται η αρχηγία του αγώνα στον Αλέξανδρο Υψηλάντη, πρίγκιπα - ανώτερο αξιωματικό του ρώσικου στρατού. Επικράτησε η άποψη του Α. Υψηλάντη να ξεκινήσει η επανάσταση στη Μολδοβλαχία και όχι στην Πελοπόννησο, για μεγαλύτερη συσπείρωση από τους βαλκανικόυς πληθυσμούς. Όμως, παρά τον ηρωισμό των Ιερολοχιτών (Δραγατσάνι, 1821) η επανάσταση απέτυχε. Ωστόσο, το αδούλωτο πνεύμα των Ελλήνων δεν κάμφθηκε και σε όλη την Ελλάδα άρχισαν να εκδηλώνονται επαναστατικές δραστηριότητες. Η εξέγερση ανδρώνεται από τον Μάρτη του 1821, με την άλωση της Τριπολιτσάς από τον Κολοκοτρώνη, τη μάχη στα Δερβενάκια (1822) και την καταστροφή του Δράμαλη και κορυφώνεται με την ηρωική έξοδο των Μεσολογγιτών (1826), που έστειλε το μήνυμα σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο, πως η λευτεριά δεν παζαρεύεται και η επιλογή του θανάτου, είναι ύψιστο ηθικό χρέος. <<Ελευθερία ή Θάνατος>>, μια προτροπή για αυτοθυσία, προκειμένου οι αξίες του ανθρώπου να νικήσουν τη βαρβαρότητα και την υποταγή. Επιβάλλεται να τονιστεί ότι παρότι η Ιερά Συμμαχία με πρωταγωνιστή τον Μέττερνιχ πολέμησε την εξέργεση των Ελλήνων, την ύστατη στιγμή οι Μεγάλες Δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία) αλλάζουν στάση και με τη ναυμαχία του Ναυαρίνου (1827), καθώς και με την υπογραφή του Πρωτοκόλλου του Παρισίου (1830), σφραγίζουν την ανασύσταση του ελληνικού κράτους. 

Διακόσια χρόνια από την εξέγερση και ο ελληνικός λαός πορεύεται με τις χώρες της Ενωμένης Ευρώπης με τόλμη και αισιοδοξία για το μέλλον του. Επενδύοντας στην εκπαίδευση των πολιτών του, οραματίζεται έναν καλύτερο κόσμο με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις διαχρονικές αξίες τους πολιτισμού. Σίγουρα ο δρόμος δεν είναι ομαλός και κρύβει πολλές παγίδες. Παρόλ' αυτά, με την εμπιστοσύνη στο Διεθνές Δίκαιο και στις Διεθνείς Συνθήκες και αποφάσεις, το έθνος μας αντιμετωπίζει τις προκλήσεις και πορεύεται τον δρόμο της νομιμότητας και της ειρηνικής διευθέτησης των ζητημάτων με τους γείτονές του. 

Αγαπητοί γονείς, καλά μας παιδιά, 

Τα Εκπαιδευτήριά μας ζώντας τη λαίλαπα της πανδημίας, αλλά παράλληλα εμπνεόμενα από τον αγώνα των Ελλήνων του 1821, σας στέλνουν το μήνυμα της διαρκούς προσπάθειας για αναβάθμιση της εκπαιδευτικής τους δραστηριότητας και ακωλύτου ανέλιξης σε όλα τα επίπεδα γνώσης. Η εντιμότητα, η αξιοπρέπεια και το ήθος αποτελούν τον θεμελιακό κώδικα των αξιών μας. Ως εκπαιδευτικός οργανισμός θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας για τεκμηριωμένη ιστορική γνώση και καινοτομικές πρωτοβουλίες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ας μη μας διαφεύγουν τα λόγια του Κ. Τσάτσου: <<Λαός που δε γνωρίζει την Ιστορία του, είναι λαός που δεν έχει μέλλον>>. Με αυτές τις σκέψεις και με όραμα τον ουμανιστή - πρωταγωνιστή πολίτη του αύριο, θα κλείσω με τα λόγια του Κ. Παλαμά << Ένα μονάχα θα σας πω, δεν έχω άλλο κανένα. Μεθύστε με τ'αθάνατο κρασί του εικοσιένα>>. 

ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΘΝΟΣ,  ΖΗΤΩ ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟ '21

Κ.Κολιός